Referat fra styremøte torsdag 14. september 2017 i Oslo og på Skype

Sted: HumSam-biblioteket, Oslo Til stede: Glenn Karlsen Bjerkenes, Paulo Bairos, Anita Bunes (referent). På Skype: Helén Sakrihei,Tanmayo Olsen   Oppfølging, kommentarer og innspill til forrige referat: http://referanse.norskbibliotekforening.no/2017/05/referat-fra-styremote-torsdag-4-mai-2017-i-oslo/ Ingen kommentarer   Det 76. norske bibliotekmøte (14-16. mars 2018 i Sandefjord) Glenn har sendt inn forslag til seminar i regi av fjernlånsgruppa: Fjernlån i Norge – status … Fortsett å lese Referat fra styremøte torsdag 14. september 2017 i Oslo og på Skype

Referat fra styremøte torsdag 4.mai 2017 i Oslo

Sted: Nasjonalbiblioteket, Oslo Til stede: Glenn Karlsen Bjerkenes, Tanmayo Olsen, Helén Sakrihei, Solveig Wikstrøm, Paulo Bairos, Anita Bunes (styremedlemmer) Aslak Sira Myhre, Nasjonalbibliotekar (invitert av gruppa) Saker: 1) Besøk av Nasjonalbibliotekaren – status fjernlånsbilde – ref. artikkel i BoB «Nasjonalt tilsynsorgan nå!» av Beate Høiby. Hvem har ansvaret? Nasjonalbibliotekaren setter pris på muligheten for å … Fortsett å lese Referat fra styremøte torsdag 4.mai 2017 i Oslo

Referat fra styremøte torsdag 2. februar 2017 i Oslo

Sted: Blindern, Oslo Til stede: Glenn Karlsen Bjerkenes, Tanmayo Olsen, Helén Sakrihei, Solveig Wikstrøm, Paulo Bairos, Anita Bunes På skype: Asbjørn Risan Saker: 1. Oppfølging, kommentarer og innspill til forrige referat: http://referanse.norskbibliotekforening.no/2016/11/referat-fra-styremote-mandag-31-oktober-2016-i-oslo/ Ingenting å bemerke. Rapport fra Nordill 2016 på nettsiden – Tanmayo retter opp tekstformatering og legger inn bilde av stipendmottaker. 2. Status og … Fortsett å lese Referat fra styremøte torsdag 2. februar 2017 i Oslo

Rapport fra 12th Nordic ILL 2016

NBF Fjernlån og referanse mottok én søknad om støtte til å delta på 12th Nordic ILL – NORDILL – i København 2016. Vi støttet biblioteksjefen ved Mandal bibliotek, Leon Bang-Hetlevik, med 5000,-. Her kan du lese hans rapport fra NORDILL: Interlending and Document Supply. Oh My! Connecting Users to What They Want. 12 th Nordic … Fortsett å lese Rapport fra 12th Nordic ILL 2016

Referat fra styremøte mandag 31. oktober 2016 i Oslo

Dato: 31. oktober 2016 Sted: Nasjonalbiblioteket, Oslo Til stede: Glenn Karlsen Bjerkenes, Tanmayo Olsen, Helén Sakrihei, Solveig Wikstrøm, Paulo Bairos, Anita Bunes Asbjørn Risan, BIBSYS Svein Arne Tinnesand, NB Saker: 1) Oria, NCIP, nye Oria – besøk av Asbjørn Risan, BIBSYS Testing med Micromarc gjennomføres i disse dager. Testing med Bibliofil nært forestående. Hvis testing … Fortsett å lese Referat fra styremøte mandag 31. oktober 2016 i Oslo

Referat fra styremøte torsdag 15. september 2016 i Oslo

Dato: 15. september 2016 Sted: Nasjonalbiblioteket, Oslo Til stede: Glenn Karlsen Bjerkenes, Tanmayo Olsen, Helén Sakrihei, Solveig Wikstrøm, Paulo Bairos, Anita Bunes Saker: 1. Gjennomgang av referat fra forrige møte Ingen bemerkninger 2. NORDILL 2016 – Stipend og deltakelse Fjernlånsgruppa har lyst ut stipend. Kun èn søknad innkommet. Stipend på kr 5000,- tildelt Leon Bang-Hetlevik … Fortsett å lese Referat fra styremøte torsdag 15. september 2016 i Oslo

Referat fra styremøte mandag 9. mai 2016 i Oslo

REFERAT FRA KONSTITUERENDE MØTE I NBF FJERNLÅN OG REFERANSE Dato: 9. mai 2016 Sted: AFKs lokaler i Galleri Oslo Til stede: Cathrine Undhjem, Tanmayo Olsen, Helén Sakrihei, Glenn Karlsen Bjerkenes, Solveig Wickstrøm, Paulo Bairos Saker: 1. Gjennomgang av referat fra årsmøte Presentasjon av styret og gjennomgang av arbeidsoppgaver. 2. Konstituering av styret Leder: Glenn Karlsen … Fortsett å lese Referat fra styremøte mandag 9. mai 2016 i Oslo

«We know what we are, but know not what we may be»

PPer fra seminaret til fjernlånsgruppa i Tromsø 10.mars 2016 I 2015 ble Bibsys erstattet av Alma, og Bibsys Ask med Oria. Håndteringen av fjernlånsbestillinger ble forandret. Vi vil snakke om forventningene, løsningene og utfordringene. Vi ønsker flyt i fjernlånsmeldinger mellom biblioteksystemene. Nasjonalbiblioteket, et folkebibliotek og et høgskolebibliotek deler sine erfaringer. Digitalt fjernlån er et problemområde … Fortsett å lese «We know what we are, but know not what we may be»

Torsdag 10. mars 2016 kl. 17.30-18.30 på Clarion Hotel The Edge, Tromsø 8 frammøtte til og med sak 5, deretter 9 frammøtte. DAGSORDEN: 1. Konstituering av årsmøtet – Møteleder: Cathrine Undhjem og referent: Ellen Hermanrud 2. Innkalling og dagsorden ble godkjent 3. Styrets beretning mars 2014 – februar 2016 ble tatt til etter retning 5. … Fortsett å lese Referat fra årsmøte for Norsk Bibliotekforenings spesialgruppe for referanse- og fjernlånsvirksomhet

Vedtekter for NBFs spesialgruppe for referanse- og fjernlånsvirksomhet

Styrets forslag til vedtekter for spesialgruppa § 1 Formål Norsk Bibliotekforenings fjernlånsgruppe skal arbeide med aspekter knyttet til fjernlånsvirksomhet. Vi skal ta initiativ til kontakt og samarbeid med aktuelle parter innenfor områder som fjernlånssamarbeid, transport, retningslinjer for fjernlån, lån av digitale ressurser, opphavsrett og kommunikasjon mellom ulike systemer. Spesialgruppen skal virke i samsvar med Norsk … Fortsett å lese Vedtekter for NBFs spesialgruppe for referanse- og fjernlånsvirksomhet